Op bezoek

Vanaf 1992 zijn vele bezoeken aan het hulpgebied gebracht. Dit is gestart door een groep uit Duitsland (Altmark). Er zijn toen verkenningen gedaan hoe de situatie daar was. Die eerste indrukken waren ingrijpend. Toen de hulpverlening uit Duitsland op gang gekomen was zijn wij, uit Zuidhorn en omstreken, ook met inzamelen en financiële hulp begonnen. De eerste bezoeken zijn toen gestart. Dit was om zelf een indruk te krijgen van de situatie daar. Tijdens deze bezoeken wordt je wel met de neus op de feiten gedrukt. Een gevleugelde uitdrukking na die tijd werd “Armoede kan je zien, ruiken en voelen”. De noodzaak van hulp verlenen was daarom geen vraag meer. In vergelijking, als je die al kan maken met ons in het westen, was het verschil zo groot dat hulpverlening haast onbegonnen werk leek. Toch is er toen doorgezet met hulp en ondersteuning van de Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerk.. Tijdens latere bezoeken werd en wordt elke keer weer bevestigd dat hulp bij die arme gezinnen nog steeds onontbeerlijk is.